Scania – först i sin bransch att återanvända komponenter i produktionen av nya fordon.

"Nyckeln har varit att skapa nya former av samarbete – både internt genom tvärfunktionella team, och externt med nya partners."

Scania har, som det första företaget i sin bransch, lyckats integrera återanvända komponenter i produktionen av nya fordon. Förra året tillverkades en växellåda med omkring 50 procent återanvänt material – och med 45 procent lägre klimatavtryck jämfört med en växellåda bestående av enbart nya delar.

Initiativet visar hur återanvändning kan minska klimatpåverkan och samtidigt stärka konkurrenskraften i en bransch där hållbarhet blir allt viktigare. Under Science Week & Sveriges Innovationsriksdag berättar Scania mer om hur samarbete och nytänkande kan bana väg för en mer cirkulär fordonsindustri.

Vi passade på att redan nu ställa några frågor till Maria Bodingh Johansson, P&L Specialist and Project Manager Sustainability, Scania CV AB, som delar med sig av erfarenheterna, utmaningarna – och potentialen att skala upp.

Vad innebär det konkret för Scania att återanvända komponenter i produktionen av nya fordon?

För Scania innebär återanvändning av komponenter en direkt kostnadsbesparing genom minskad användning av jungfruligt material. Det leder också till lägre miljöpåverkan, då CO₂-avtrycket minskar. Det är ett viktigt steg mot mer cirkulära och hållbara produktionsflöden.

Foto: Scania

Vilka är de största utmaningarna ni stött på i arbetet med återtillverkning – och hur har ni löst dem?

En stor utmaning är att integrera återtillverkning i våra befintliga flöden och system, som är designade för ett jämnt inflöde av nytt material. Återtillverkning är ett sidoflöde med osäker tillgång och volym. Lösningen har varit att linjera processen och systemen samt att arbeta tvärfunktionellt för att hantera dessa nya utmaningar.

Vilka möjligheter ser ni för att skala upp återtillverkning inom fordonsindustrin – både för Scania och branschen som helhet?

Det finns stor potential att skala upp, särskilt med tanke på framtida materialbrist och ökade kostnader. Genom att visa att kvaliteten är likvärdig med nya komponenter och lyfta hållbarhetsfördelarna, kan vi öka efterfrågan från kunder som har en tydlig hållbarhetsprofil.

Vilka samarbeten eller initiativ har varit särskilt viktiga för att lyckas med återtillverkning – och vad kan andra företag lära av er erfarenhet?

Nyckeln har varit att skapa nya former av samarbete – både internt genom tvärfunktionella team, och externt med nya partners. Det har krävt ett öppet arbetssätt och viljan att lösa utmaningar som inte tidigare varit en del av vår traditionella verksamhet.


Upplev satsningen under Science Week & Sveriges Innovationsriksdag

Vill du höra mer om hur återanvändning kan förändra fordonsindustrin? Under programpunkten Cirkulära initiativ inom produktion och logistik delar representanter från Scania och STS (Scandinavian Transmission Service AB) med sig av erfarenheter från iRe-Gear-projektet. Fokus ligger på möjliga affärsmodeller, tekniska utmaningar och framgångsfaktorer för återtillverkning – och på hur mod och innovation kan bana väg för en mer hållbar fordonsindustri. Boka din plats här.

70+ programpunkter med fokus på innovation, hållbarhet och framtiden

Science Week och Sveriges Innovationsriksdag äger rum 7-9 oktober. Tillsammans sätter vi fokus på innovation och tar tempen på Sveriges innovationspolitik – vad händer, vad kommer att hända och vad behöver hända?