”Tom Tits är vårt utökade klassrum” – unikt samarbete väcker nyfikenhet för STEM

Samarbetet mellan Södertälje kommun och Tom Tits Experiment ger barn och unga konkreta och inspirerande möjligheter att utforska STEM-ämnen – från förskola till högstadium – och stärker samtidigt undervisningens kvalitet och nyfikenhet för naturvetenskap och teknik.

Södertälje kommun och Tom Tits Experiment har byggt upp ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka barn och ungas intresse för STEM – vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Samarbetet sträcker sig från förskola till högstadium och syftar till att höja utbildningsnivån, stärka undervisningens kvalitet och väcka nyfikenhet för naturvetenskap och teknik på ett lustfyllt och tillgängligt sätt.

– Vårt samarbete med Tom Tits är unikt i Sverige. Vi är såvitt jag vet den enda utbildningsförvaltningen som har ett så nära och långsiktigt partnerskap med ett Science Center, säger Ingela Hamlin.


Hur ser samarbetet ut i praktiken?

– Samarbetet innebär att Tom Tits fungerar som ett utökat klassrum som alla våra lärare kan använda i undervisningen. Det är en ovärderlig resurs för att väcka intresse och fördjupa kunskaper inom STEM-ämnen. Hur den resursen används ser lite olika ut för barn och elever beroende på ålder. För de allra yngsta barnen i förskolan används Tom Tits främst i kompetensutvecklingen för våra lärare. För eleverna i grundskolan får lärarna möjlighet att ta med sina klasser till Tom Tits, där de kan ta del av utställningar och material som är direkt kopplat till undervisningsinnehållet. På så sätt blir lärandet både konkret och inspirerande.

– Vårt samarbete med Tom Tits är unikt i Sverige. Vi är såvitt jag vet den enda utbildningsförvaltningen som har ett så nära och långsiktigt partnerskap med ett Science Center. Tillsammans utvecklar vi det lustfyllda lärandet inom naturvetenskap och teknik för barn och unga i Södertälje – med målet att höja utbildningsnivån och väcka nyfikenhet för dessa ämnen på ett engagerande och tillgängligt sätt.

Vad har gjort samarbetet framgångsrikt och långsiktigt?

– Det som har varit viktigt i samarbetet är att vi har utgått ifrån undervisningens innehåll med syfte att öka kvaliteten i undervisningen. Det är det som är skillnaden mellan att besöka Tom Tits som privatperson och när skolorna besöker Tom Tits i undervisningssyfte – att Tom Tits fungerar som ett utökat klassrum dit eleverna kan komma för att utforska och undersöka i sitt lärande.

– Exempel på detta är bland annat när eleverna i lågstadiet läser om människan i rymden, då kan de besöka utställningen Träna som en astronaut, som har ett särskilt material utformat för skolor och kallas för Tänk- och testa. På mellanstadiet, när undervisningen handlar om konstruktion och rörelse, kan klasserna besöka utställningen Kraft och rörelse (mekanismer och enkla maskiner). Eller i högstadiet, när temat är kroppen, kan eleverna besöka utställningen Om kroppen, som också har ett särskilt utformat Tänk och testa-material som eleverna kan ta del av.

– Vårt samarbete är dessutom i ständig utveckling. Vi har en styrgrupp där vi tillsammans med Tom Tits ledning kontinuerligt utvecklar och fördjupar samarbetet.

Hur inspireras eleverna av STEM genom samarbetet?

– Våra elever uppskattar verkligen besöken på Tom Tits. Genom att dessa besök återkommer under hela skoltiden får eleverna möjlighet att uppleva och utforska STEM-ämnena, naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på många olika sätt. Vår förhoppning är att detta stegvis stärker deras nyfikenhet och leder till ett ökat intresse för dessa ämnen.

– Tom Tits är medlem i Svenska Science Center, en förening som arbetar för att väcka nyfikenhet och inspirera till fördjupad kunskap inom STEM. De har även nära kontakt med högskolor och andra utbildningsaktörer, vilket berikar vårt samarbete och ger eleverna både inspiration och möjlighet till fördjupad kunskap.

Vilka lärdomar kan andra dra av ert arbete?

– Att utgå från målet att höja undervisningens kvalitet och arbeta långsiktigt. Vi samordnar just nu flera aktörer inom STEM-ämnen i en aktivitetsplan som omfattar hela kedjan från förskola till gymnasium. Denna plan ska underlätta för både lärare och medverkande aktörer att skapa en gemensam struktur som omfattar utökade klassrum hos Tom Tits och det pedagogiska konceptet naturvetenskap och teknik för alla (NTA) som används i våra skolor, vilket gynnar både experiment och kreativitet.

– Ett tips till andra är därför att skapa möjlighet för olika aktörer inom kommunen att samverka mot det gemensamma målet – att främja och utveckla STEM-ämnena.


Under Science Week & Sveriges Innovationsriksdag kan du höra mer om samarbetet i programpunkten:
Södertäljes STEM-samarbete: En modell för jämlikhet och innovation

70+ programpunkter med fokus på innovation, hållbarhet och framtiden

Science Week och Sveriges Innovationsriksdag äger rum 7-9 oktober. Tillsammans sätter vi fokus på innovation och tar tempen på Sveriges innovationspolitik – vad händer, vad kommer att hända och vad behöver hända?