När en plats vill stärka sin attraktivitet och locka fler människor och företag är det lätt att vilja berätta om allt man har att erbjuda. Men enligt Anna Östlund från Placebrander är det ofta precis tvärtom som gör störst skillnad.
– Det första steget är ibland det jobbigaste – att våga välja bort vad man vill berätta om sin plats. Allt för många vill berätta om precis allt som finns. Det skapar en otydlighet för målgruppen och i värsta fall även falska förhoppningar. Att våga vara tydlig med vad platsen är allra bäst på, och faktiskt redan har, är det som gör skillnad på riktigt, säger hon.
Storytelling och ambassadörer skapar identitet
Att bygga en stark platsidentitet handlar också om att skapa berättelser som människor vill vara en del av. Här spelar både storytelling och ambassadörer en central roll.
– Vi kan aldrig bestämma helt ut vad människor ska säga om vår plats, det bör vi inte heller. Men vi kan ge inspiration till en historia som är både sann och inspirerande. När fler person sprider den historien om vår plats ger det tyngd och når ut. Svara på en fråga kan en AI göra, men att förtrolla någon med berättelser om platser är (än så länge) förbehållet oss människor – för det är våra egna historier som formar platsen, säger Anna.
Vilka styrkor tycker du att Södertälje kan lyfta fram för att bygga framtidstro och attraktivitet?
– Södertälje utgår i sitt platsutvecklingsarbete från tre profilbärare, med hållbarhet som övergripande ram. Profilbärarna är innovation, mångfald och industri i framkant. De utgör grunden för hur kommunen, tillsammans med näringsliv och ideell sektor, utvecklar och kommunicerar Södertälje som plats, dess identitet och attraktionskraft. Jag hejar på Södertälje att hålla i och ut kring dessa och sin övriga varumärkesplattform och uppmuntrar fler platser att göra detsamma med just sina profilbärare. säger Anna.

Lärdomar från andra platser
Som inspiration lyfter Anna ofta Köpenhamn – en stad som vågar sätta tydliga mål och hålla fast vid dem.
– Jag återkommer ofta till Köpenhamn som gång på gång sätter skarpa mål och sedan systematiskt arbetar för att nå dessa. De vågar vara modiga och hålla i en fastlagd plan, säger hon.
Kom och hör mer under Science Week & Sveriges Innovationsriksdag
Vill du fördjupa dig i hur vi kan skapa berättelser som stärker Södertälje och lockar fler människor, företag och kompetenser? Då ska du inte missa frukostföreläsningen med Anna Österlund, VD för Placebrander, under Science Week & Sveriges Innovationsriksdag.
Där tar hon med oss på en resa i hur platser kan bygga attraktionskraft även när den yttre bilden är tuff, och hur vi genom modiga prioriteringar, inspirerande storytelling och gemensamma visioner kan skapa framtidstro. Boka din plats här:
Så bygger vi ett attraktivare Södertälje – i skuggan av en tuff mediabild